Wpadając w długi jedną z głównych obaw staje się zachowanie płynności finansowej. To czy uda się pokryć zaciągnięte zobowiązania, a do tego stres...
Prawa konsumenta – kiedy mamy prawo do zwrotu towaru?
Święta coraz bliżej. Wraz z oczekiwaniem na pierwszą gwiazdkę zbliża się również czas kupowania prezentów. Coraz częściej decydujemy się skorzystać z opcji zakupu przez Internet. I nie ma się czemu dziwić – sklepy oferują wiele wygodnych możliwości dostarczenia towaru do klienta. Co jednak w przypadku, gdy zakupiony produkt nie spełnia naszych oczekiwań? Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru?
Zwrot towaru – co powinieneś wiedzieć
Kurier przynosi zamówiony towar, a przy otwarciu okazuje się, że nie odpowiada on jednak naszym wymaganiom. Co możemy w tym przypadku zrobić? Każdy konsument decydując się na zakup produktu poprzez transakcję na odległość (czyli np. poprzez Internet lub telefonicznie) ma prawo do zwrotu towaru przez 14 dni bez podawania żadnego powodu. Podstawą prawną do takiego zachowania jest art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Dodatkowo powinniśmy pamiętać, że termin ten liczony jest od dnia, w którym kurier dostarczył nam zamówioną przesyłkę, a nie od momentu opłacenia jej lub wysłania paczki przez sklep.
Jak zrobić zwrot paczki?
Odstępując od umowy mamy obowiązek złożyć przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy (często dołączane przez sklep w paczce) oraz zwrócić niechciany towar. Sposób, w jaki to zrobimy, zależy w pełni od nas. Możemy dostarczyć paczkę osobiście do siedzimy firmy lub wybrać odpowiadającego nam kuriera. Coraz częściej jednak to sklep sam oferuje najlepsze warunki, a niejednokrotnie nawet darmowy zwrot. Jeżeli nie mamy pewności, jak zrobić zwrot paczki w wybranym przez nas sklepie, wszelkie informacje na ten temat powinniśmy odnaleźć w regulaminie sprzedaży.
Co jednak w przypadku, gdy sklep nie oferuje darmowego zwrotu? Kto ponosi jego koszt? Według art. 34 ust. 2 o prawach konsumenta za zwrot towaru kupionego przez Internet koszty ponosi klient.
Czy zawsze mamy prawo do zwrotu paczki?
Niestety nie. Istnieje kilka przypadków, w których sklep nie musi przyjąć zwracanego towaru. Informacje o tym, jakie są to produkty lub sytuacje, muszą być umieszczone w regulaminie zwrotów dostępnym na stronie sklepu.
Wśród towarów, których najprawdopodobniej nie będziemy mogli zwrócić do sklepu, są:
- Produkty z krótkim terminem ważności, których sklep może nie zdążyć już sprzedać – np. produkty spożywcze.
- Produkty, których otwarcie powoduje, że nie mogą zostać ponownie sprzedane – np. soczewki kontaktowe.
- Produkty wykonane na specjalne zamówienie – np. bransoletka z grawerem.
- Czasopisma i dzienniki.
- Nagrania dźwiękowe lub wizualne, których folia zabezpieczająca została przerwana.
- Produkty kupione na publicznych aukcjach.
Zwrot pieniędzy – kiedy go dostaniemy?
Oświadczenie o zwrocie paczki wysłane, produkt również, kiedy więc możemy liczyć na zwrot zapłaconych za nią pieniędzy? 14 dni, które zobowiązują klienta na zwrot paczki, obowiązują również sprzedawcę. Kiedy otrzyma on oświadczenie o odstąpieniu od umowy, ma on 2 tyg. na zwrot zapłaconych przez klienta środków.
Warto też pamiętać, że sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi koszty doręczenia zamówionego towaru – jego najtańszej opcji.
Przykładowo:
Zwrot na kartę podarunkową – czy to legalne?
Często – szczególnie w przypadku dużych sieciówek – możemy spotkać się z sytuacją, gdy sklep proponuje zwrot gotówki na kartę podarunkową. Nawet w przypadku, gdy ta opcja nieszczególnie nam się podoba, sprzedawca ma do tego prawo. Zasady zwrotu produktów określają sklepy.
Należy jednak pamiętać, że zwrot na kartę podarunkową jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy zwracamy rzecz niewadliwą. Gdy mówimy o zwrocie w przypadku produktu wadliwego – na zasadach gwarancji lub rękojmi – akceptacja zwrotu na kartę podarunkową nie jest konieczna. Sprzedawca nie może zmusić klienta, aby zamiast gotówki otrzymał kartę podarunkową.
Co w przypadku gdy sklep odmawia przyjęcia zwrotu?
Jeżeli daliśmy się ponieść szałowi świątecznych zakupów, należy pamiętać, że możliwość zwrotu zakupionego towaru to prawo każdego konsumenta. W przypadku, kiedy sprzedawca odmawia takiej opcji, powinniśmy walczyć o swoje prawa.
Możemy skontaktować się z rzecznikiem konsumentów. Numer na infolinię konsumencką oraz adres e-mali znajduje się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakupy przez Internet stają się coraz popularniejszą opcją zakupu towarów. Szczególnie w okresie świątecznym ich liczba znacząco wzrasta. Powinniśmy więc pamiętać, że nawet gdy zakupione produkty nie spełniają naszych oczekiwań, mamy prawo do ich zwrotu. Nie jesteśmy skazani na nieprzemyślane prezenty, a one same mogą zyskać nowych właścicieli.
Zobacz także
Licytacja mieszkania za długi – co powinieneś wiedzieć?
Wpadając w długi jedną z głównych obaw staje się zachowanie płynności finansowej. To czy uda się...
Wierzyciel – kto to jest i jakie ma prawa?
Wszystkie długi należy spłacać. Ta powszechnie znana zasada często jednak staje się powodem...
Błędy medyczne – na czym polegają i jak sobie z nimi poradzić? Część II
Postępowania sądowe dotyczące błędów medycznych to jedne z najtrudniejszych z jakimi mierzą się...
Kontakt
Jesteśmy do Waszej dyspozycji
Podaj numer -
Oddzwonimy
+48 515 826 866
INFOLINIA: pon.-pt. 8:00-18:00, sob. 8:00-16:00